Jalkauttaminen kannattaa lopettaa. Strategia on jatkuva oppimisprosessi, johon otetaan mukaan oma henkilöstö, asiakkaat ja sidosryhmät. Jalkauttamisen ongelma Vieläkö jalkautatte strategioita? Ei pitäisi, sillä jalkauttaminen on vahva indikaatio siitä, että ”jalkautettava” asia ei toteudu. Jalkauttamistakin pahempi sana on valuttaminen. Siihenkin joskus törmää. Jalkauttaminen kertoo, että joku on suunnitellut jotain, jonka haluaa toteutuvan. Tämä synnyttää useita ongelmia…. Lue lisää >>
Tilanneäly ja tekoäly
Tilanneäly ja tekoäly Viimeisen muutaman vuoden aikana työelämän kuumaksi teemaksi on muodostunut tekoälyn uusi tuleminen. Huimimmissa ja karmeimmissa pitkän aikavälin visioissa tekoäly tekee meistä ihmisistä tarpeettomia ja jopa tuhoaa koko ihmiskunnan. Tulevaisuutta ei tarvitse onneksi odottaa toimettomana. Asiat ovat omissa käsissämme. Tekoäly ei tee ihmisistä viisaampia, pikemminkin päinvastoin. Hyvä vastalääke kehitykselle on tilanneälyn vahvistaminen. Tekoäly… Lue lisää >>
Oppimisen johtaminen ja johtamisoppeja
Oppimisen johtaminen ja johtamisoppeja Oppimisen johtaminen on tuore näkökulma johtamistyöhön. Seuraavassa vertaan sitä joihinkin perinteisiin johtamiskäsitteisiin. Ymmärrettävä perusmääritelmä johtamiselle löytyy helposti netistä (lähteenä tässä kirjoituksessa on osin käytetty Wikipediaa): se on tavoitesuuntautunutta vuorovaikutteista sosiaalista toimintaa. Johtamisen avulla pyritään siihen, että joukko ihmisiä toimii paremmin ja tehokkaammin kuin ilman johtamista. Johtamisoppeja moneen lähtöön Matti Alahuhta (Nokia,… Lue lisää >>
Oppimisen tärkeys ja kiireellisyys
Oppimisen tärkeys ja kiireellisyys Tämän syksyn avoimissa koulutuksissa nousee selvästi teemana ensi vuoden alun kansallisen tulorekisterin käyttöönotto. Se vaikuttaa konkreettisesti toimintaan erityisesti palkkahallinnossa ja matkareskontrassa. Tässä on esimerkki tärkeästä ja kiireellisestä oppimistarpeesta. Oppia ajanhallinnasta Ajanhallinnan keskeinen työkalu on priorisoida työtehtävät kiireellisyyden ja tärkeyden näkökulmista. Aina löytyy asioita, jotka ovat molempia. Löytyy myös asioita, jotka eivät… Lue lisää >>
Oppimisen johtaminen -testi
Oppimisen johtaminen -testi auttaa hahmottamaan, missä vaiheessa organisaatio on oppimisen johtamisen kehityksessä. Testi Väittämiä on kymmenen. Kouluarvosanan saa laskemalla kyllä-vastaukset yhteen. __ Toiminnallamme on selkeä suunta, johon henkilöstö on sitoutunu __ Ajattelu ja tekeminen on kaikkien yhteinen asia __ Arvostamme erilaisuutta ja dialogia __ Kaikki ymmärtävät työnsä merkityksen osana kokonaisuutta __ Uudistumme jatkuvasti, jotta teemme… Lue lisää >>
Kiinnitä huomio työyhteisösi oppimiseen
Työyhteisön oppiminen on välttämätöntä kompleksisessa maailmassa. Uusimmassa kirjassaan, 21 oppituntia maailman tilasta, Yuval Harari toteaa meidän kaikkien tietävän paljon vähemmän kuin luulemme. Hän toteaa myös, että kaikkein vaikeinta on johtavissa asemissa olevilla, koska tieto heidän ympärillään vääristyy eikä heillä kiireen keskellä ole oikeasti mahdollista oikean tiedon löytämiseen. Maailman muuttuessa yhä kompleksisemmaksi tiedämme yhä vähemmän –… Lue lisää >>
Johdan oppimista – viisi käytännön ohjetta
Johdan oppimista – viisi käytännön ohjetta Oppimisesta on tullut työyhteisöjen tärkein menestystekijä. Oppiminen on voima, joka saa asioita tapahtumaan. Se on myös johtamisen tärkein kohde. Oppimisen johtaminen auttaa menestymään kompleksisessa maailmassa ihmisten avulla. Seuraavat viisi kohtaa konkretisoivat sitä, mihin huomio kannattaa kiinnittää. Ajattelun ja tekemisen suuri muutos Ennustettavassa ja hidasliikkeisessä maailmassa ajattelu ja tekeminen voivat… Lue lisää >>
Paras hyöty koulutuspäivästä
Koulutuspäivä on oppimisen luksusta. Paras hyöty siitä saadaan sopivan ennakkovalmistelun, läsnäolevan osallistumisen ja jälkitöiden yhdistelmällä. Se tuo etäisyyttä arkirutiineihin, synnyttää uutta energiaa ja antaa virikkeitä. Oikein toteutettuna sen hyödyt ovat kustannuksiin nähden ylivoimaiset. Oppimisen keinot ovat moninaiset. Paras tulos saadaan niitä yhdistelemällä. Omaan tahtiin tapahtuva itseopiskelu kirjojen ja digitaalisten sisältöjen avulla antaa uuttaa tietoa ja… Lue lisää >>
Läsnäolo ja tietoisuus
Läsnäolo ja tietoisuus ovat kaksi eri asiaa Suosittu Mindfulness-ajattelun yhdistää tietoisuuden ja läsnäolon. Ne on ruvettu näkemään yhteenkuuluvana sanaparina, ikään kuin samana asiana. Suomen mielenterveysseuran sivuilta löytää tyypillisen määritelmän: tietoisuus- ja läsnäolotaidoilla tarkoitetaan keskittymistä kulloinkin meneillään olevan hetken kokemiseen, havainnointiin ja hyväksymiseen. Jos edellinen yhdistetään hyvän elämän olettamaan, on näkökulma kapea. Tarvitsemme elämässämme vaihtelua. Mieleen… Lue lisää >>
Elämäntaitoalgoritmi – käytön esteiden purku
Elämäntaitoalgoritmi – käytön esteiden purku Edellisessä kirjoituksessa luettelin kymmenen käytännöllistä ja yksikertaista hyvän arjen algoritmia. Ne kaikki olivat muotoa ”tee näin”. Näkökulma oli toiminnallinen ja positiivinen. Jotta pääsee haluamansa muutoksen alkuun, kannattaa toteuttaa myös muutama turhien asioiden ”älä tee näin” raivaustoimenpide. Näpit irti puhelimesta Juha T. Hakalan ajatusta lainaten kaikki alkoi muuttua 90-luvun puolivälissä, kun… Lue lisää >>