Toimitusjohtajan työssä pomottaminen ei toimi – oli perjantain 24.3. aamiaistilaisuutemme yksiselitteisen selkeä näkemys pohtiessamme
työelämän ja toimitusjohtajan työn muuttumista.
Osallistujien taustojen kautta keskustelussa korostuivat asiantuntijayritysten haasteet. Toisaalta lähes kaikki yritystoiminta sisältää nykyisin yhä enemmän asiantuntijuutta.
Arvostus on ansaittava
Toimitusjohtajan rooli ei nykyisin takaa auktoriteettia automaattisesti, vaikka vastuu on entisensä. Erityisesti partneri-tyyppisissä organisaatioissa toimitusjohtaja on yksi vertaisten joukossa. Yhteistyö voi toimia vain, mikäli on kyetty rakentamaan luottamusta. Sitä syntyy avoimen dialogin avulla pitäen toisiamme vertaisina.
Pyramidit menivät nurin ja hävisivät
Perinteiset organisaatiopyramidit kääntyivät jo 1990-luvullä päälaelleen, kunnes hävisivät. Tätä tosin aivan kaikki eivät vieläkään ole tajunneet. Virallinen ja ”todellinen” organisaatio saattavat olla kaukana toisistaan.
Hierarkioiden tilalle ovat tulleet verkostot. Verkostoituminen on uskottavuuden ja vaikutusvallan lähde. Muodollisten yritysten välisten verkostojen sijaan yhä enemmän korostuvat ihmisten väliset suhdeverkostot.
Myynti mättää
Yhteisenä asiantuntijayritysten haasteena nähtiin myyntiin liittyvät heikkoudet. Huippuasiantuntijuuskaan ei automaattisesti myy itse itseään, vaan on tehtävä aktiivista työtä. Muuntumisprosessi asiantuntijasta asiakaspalvelijaksi on haasteellinen ja vuosia kestävä.
Muuttunut toimitusjohtajuus
Johtajuus on muuttunut, mutta sen merkitys on edelleen suuri. Toimitusjohtajalla on tärkeä rooli tunnelman luojana ja työrauhan ja turvallisuuden takaajana. Tartutamme tunteita toisiimme ja turvallisuuden kokemus on yksi ihmisten perustarpeista. Sen menettämisestä joutuu maksamaan kovan hinnan. Toimitusjohtajan on haettava toiminnalle myös suunta eli strategia. Sen laatiminen on yhä yhteisöllisempi prosessi. Pelkällä julkisivulla ei pärjää vaan on pistettävä koko persoona peliin.
Taitava johtaja osaa asemoida itsensä loputtoman avoimen dialogin ja yksisuuntaisen käskyttämisen välimaastoon. Tosin yhä lähemmäksi dialogia. Jossain vaiheessa asioiden käsittely on vietävä selkeään päätökseen, johon lopulta kaikki voivat sitoutua.
Jatkoa luvassa 30.5.
Seuraavan toimitusjohtaja-aamun järjestämme tiistaina 30. toukokuuta. Silloin keskustelemme asiantuntijaorganisaation asiakashankinnasta. Tervetuloa! Ilmoittautuminen.