Toimitusjohtajan tärkein tehtävä
Pikagoogletus otsikon sanoilla antoi tavoitteiden ja tekemisen kombinaatioita tyyliin: edistää menestystä, säilyttää yrityksen kilpailukyky, säilyttää elinvoima, edistää yhtiön etua. Tasapeli tuli. Kaksi kertaa säilytettyyn ja kaksi kertaa edistettiin. Molemmat sanat kuvaavat aika abstraktilla tasolla jotain tekemistä. Tavoitteita olivat menestys, kilpailukyky, elinvoima ja yhtiön etu. Tavoitteet ovat ymmärrettäviä, mutta mitä niiden saavuttaminen konkreettisesti edellyttää?
Neljäs teollinen vallankumous
Käynnissä olevan neljännen teollisen, meitä kaikkia koskevan, vallankumouksen tunnusmerkkejä ovat kaikille yhteiskunnan alueille ulottuvat digitalisaatio, robotiikka, keinoäly ja uuden polven internet, jota nouseva lohkoketjuteknologia muokkaa.
Yhteiskunnallisena ilmiönä liitän siihen myös perinteisten hierarkioiden oikeutuksen kyseenalaistamisen. Ajattelun ja tekemisen erottelu ei enää toimi. Ihmisten on saatava tehdä molempia ja koettava tekeminen merkitykselliseksi.
Hierarkiat korvautuvat vertaisverkostoilla. Monet päättäjät eivät tätä ole vielä kuitenkaan oivaltaneet.
Oppiminen on uusi kilpailuedun lähde
Perinteinen kilpailuetu-ajattelu lähti siitä, että johto pohti strategiaa ja teki päätöksiä, jotka pyrittiin sitten käytännössä toteuttamaan eli ”jalkauttamaan”. Usein huonolla menestyksellä.
Nopeasti ja osin ennakoimattomasti muuttuvassa maailmassa tämä ei toimi. Nykymaailmassa tarvitsemme kollektiivisen älyn hyödyntämistä menestyäksemme. Työelämän tärkeimmäksi taidoksi on tullut jatkuva kyky oppia uutta.
Toimitusjohtajan tärkein tehtävä on oppimisen johtaminen
Kokonaisvastuu kuuluu siis toimitusjohtajalle, eikä kenellekään muulle, ei edes HR-johtajalle. Koko organisaation oppiminen on välttämätön ehto sille, että voi pärjätä ja menestyä.
Onnistuakseen tässä on ymmärrettävä oppimista laaja-alaisena ja monitahoisena asiana. Vanhat oman kouluajan oppimismuistot kannattaa siirtää syrjään, vaikka hyviä olisivatkin. On oltava valmis oppimaan myös itse ja varottava olemasta tulppa tarvittavalle kehitykselle.
Oppimista ja kilpailuetua olen käsitellyt myös artikkeleissa:
Oppimisesta kilpailuetu 10.11
Oppiminen, Porter ja kilpailuetu 14.11
Seuraava kirjoitukseni käsittelee oppimisen pelikenttää, toteutustapoja ja niiden soveltamista eri tilanteisiin.