Tilanneäly – työelämän tärkein taito
Äly on sitä, mitä käytämme, kun ohjeet ja säännöt eivät riitä. Äly ei ole sokea askel askeleelta sääntöjen mukaan toimimista, koska idioottikin pystyisi siihen.
Sen sijaan se on hoksaamista, asioiden yhdistämistä ja toimimista pienten vihjeiden perusteella. Näin sanaili Pentti O. Haikonen älykkyydestä tuoreessa kirjassaan Tietoisuus, tekoäly ja robotit (Art House).
Sivistyssanakirjan mukaan älyllä tarkoitetaan kykyä selvittää ajattelun avulla asioiden olennaiset piirteet ja yhteydet. Älyllä tarkoitetaan siis käsitys-, ajattelu- ja oivalluskykyä.
Perinteistä matemaattis-loogista älykkyyttä laajemman näkökulman on kehittänyt neuropsykologi Howard Gardner, joka on erittelee peräti kahdeksan älykkyyden lajia: kielellinen, matemaattis-looginen, musiikillinen, avaruudellinen, liikunnallinen, intrapsyykkinen (tunneäly), interpsyykkinen (sosiaalinen äly) ja ”bonuksena” luonnon ymmärtämisen kyky.
Vielä yhden näkökulman älykkyyteen ovat tuoneet professorit Raimo P. Hämäläinen ja Esa Saarinen Systeemiäly-käsitteellään ja tutkimuksillaan
Tilanneäly johtaa järkevään toimintaan
Ben Nothnagelin käsite situation smart eli tilanneäly aktivoi tietoista käyttäytymistä tärkeissä tilanteissa.
Se mahdollistaa oman valinnan paikoissa, joissa vaarana on toimiminen totuttujen tapojen, automaattiohjauksen ja tunneimpulssien ohjaamana.
Helena Åhman ja Harri Gustafsberg määrittelevät kirjassaan tilannetaju-käsitettä kykynä muodostaa kokonaiskuva kuhunkin hetkeen vaikuttavista tekijöistä
ja toimia sen pohjalta tilanteeseen parhaiten sopivalla tavalla. Ytimenä on siis ajatus oleellisen näkemisestä, tulkinnasta ja tietoisesta toiminnasta.
Itse hahmotan käsitteet niin, että tilannetajua vaaditaan tilannekuvan muodostamiseen. Tilanneälyn avulla tilannekuvasta vedetään oikeat johtopäätökset ja toimitaan järkevällä tavalla.
Tilanneäly käytännössä
Tilanneälyn hyödyntäminen tarkoittaa siis tilanteeseen sopivaa ja tietoista toimintaa. Sen avulla parannetaan vaikkapa aikaansaavuutta ja ihmissuhteita.
Ajankäyttö
Oma ajankäyttö tehostuu tiedostamalla vaaran paikat. Jos ahnehtii liikaa, vaarantaa oman jaksamisensa. Kohtuullisuus on kestävämpää kuin äärimmäisyys. Kannattaa oivaltaa se, mikä on riittävän hyvää. Riman korkeuden voi määrätä itse, kuten professori Juha T. Hakala on todennut.
Viisaan ajanhallinnan myrkkyä ovat jatkuvat keskeytykset. Pahimmillaan ne estävät työn aikaansaavuuden täysin. Puolusta siis omaa häiriötöntä työn tekemistä ja pyri tekemään aloittamasi työt loppuun. Näin tilanne ennen pitkää rauhoittuu ja pääset aikaansaavan kiireettömyyden moodiin.
Ratkaisukeskeisyys
Toiseksi tilanneälyä voi käyttää ratkaisukeskeisyyden vahvistamisessa. Kerää asiaan liittyvät faktat. Tunnista niistä muodostuva kuva ja ideoi eri toimintavaihtoehtoja. Puntaroi ja testaa niitä ja valitse lupaavimmat vaihtoehdot. Paras tietämäni uravinkki liittyy tähän: älä koskaan esitä pomollesi pelkkiä ongelmia vaan haasteita, jotka olet tunnistanut ja joihin olet jo pohtinut ratkaisumahdollisuuksia.
Työtavat
Kolmas tapa hyödyntää tilanneälyä on löytää kulloinkin oikeat työkalut ja työtavat. Sähköpostilla on vaikeaa ja hidasta keskustella. Parempi on kohdata asianosaiset ja hakea ratkaisua reaalimaailmassa. Ilman valmistelua asiat menevät umpisolmuun. Niiden suunnittelu toimii parhaiten yksilö- tai pienryhmätyönä.
Kokoukset ovat päätöksiä varten ja workshopit ajatuksen lentoa ja ideoita varten jne. Asiantuntijatyössä voidaan löytää kymmenkunta erilaista työtapaa, joiden älykäs, tilannekohtainen ja monipuolinen käyttö johtaa tuloksiin.
Kohtaaminen
Neljänneksi tilanneäly on ehdoton valtti ihmisten välisessä kohtaamisessa. Tilanneälykäs henkilö on tietoisesti läsnä oleva ja myötätuntoinen. Hän rakentaa luottamusta ja positiivista henkeä. Hän on sosiaalisesti taitava, ymmärtää ihmisten erilaisuuden ja kohtelee kaikkia kunnioittavasti.
Oppiminen
Viidenneksi tilanneälykäs ihminen tuntee itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa. Hänelle jatkuva, elinikäinen oppiminen on itsestään selvää. Hän muuttaa oppimistarpeet järkeviksi toimenpiteiksi.
Juha Koskinen