Oppiminen – parasta aikaa elämässä -otsikko on oikeastaan hämäävä. Oppimisen loppuessa olemme nimittäin juuri kuolleet.
Kaikki muuttuu koko elämämme ajan, halusimme tai emme. Oppiminen on muutosta, tietojen, taitojen tai tapojen omaksumista. Siitä elämässä on kyse.
Kysymys kuuluukin, mitä ja miten opimme?
Voimme oppia myös vääriä, huonoja ja itsellemme vahingollisia asioita. Niillä saatamme vahingoittaa myös muita.
Voimme jämähtää paikoillemme, tuttuun ja turvalliseen. Ilo on kuitenkin lyhytaikainen, koska muutosta emme voi lopettaa. Oppiminen tapahtuu tällöin kovemman kautta pakotettuna.
Koko elämämme on oppimista
Oppiminen voi tapahtua opiskelemalla, harjoittelemalla, kokemuksen, esimerkin tai ympäristön vaikutuksen kautta. Vuorovaikutteinen yhdessä oppiminen on erityisen tuloksellista ja motivoivaa.
Oppimismotivaatio on osin myötäsyntyistä. Temperamenttimme eroavat. Osa meistä on uteliaampia kuin toiset.
Oppimismotivaatio on myös opittua. On helpompi olla työelämässäkin kiinnostunut aktiivisesta uuden opiskelusta, jos koulu- ja opiskeluajan kokemukset ovat hyviä. Niille joille koulu oli aikanaan tuskaa, saattaa jälkivaikutus ulottua pitkälle työelämään.
Oppimismotivaatioon vaikuttaa myös asema. Uran alkuvaiheessa oleville oppimisella voi olla suuri välinearvo omien uratavoitteiden saavuttamisessa. Tavoitteeseen päästyään saattaa into lässähtää. Vaarallinen ajatus on kuvitella aseman antavaan viisautta tai immuniteetin uuden oppimisen tarpeellisuudelle.
Oppiminen on arvokasta
Kannattaa oivaltaa, että oppiminen on arvokasta itsessään. Laitetaan oma oppimisen ohjaamaan muutosta. Silloin keskitymme uhkien asemasta työn ja elämän tarjoamiin mahdollisuuksiin.
Poliitikot herätkää
Päättäjät puhuvat enimmäkseen varhaiskasvatuksesta, perusopetuksesta ja koulutusleikkauksista sekä niiden torjumisesta. Koulutus nähdään yksiselitteisesti sellaisenaan hyvänä, johon ei saa koskea. Koulutusorganisaatiot ja hallinto ovat jatkuvan muutoksen alaisia, kuten kaikki muutkin organisaatiot. Ne eivät ole kuitenkaa itseisarvo, mutta elinikäinen oppiminen on.
En tällä hetkellä tunne yhtään poliitikkoa, jolle työelämän oppimisen edistäminen olisi ykkösasia. Se kuitenkin ratkaisee Suomen tulevan menestyksen.
Työelämän oppiminen kaipaa vallankumousta
Pelkillä tutkinnoilla ei työelämässä pitkälle pötki. Ruvetaan ottamaan, työelämän oppiminen tosissaan. Se on hyvien asioiden alkusyy.
Oppiminen kaipaa vallankumousta tai ainakin roimaa tuuletusta. Aloitetaan itse kukin tekemällä elämässämme omat oppimispäätöksemme. Opitaan oppimisen ja ajattelun taitoja. Opitaan ammattitaitoja sekä työelämätaitoja.