Tietojärjestelmät ja työnjaon epäselvyydet aiheuttavat eniten ylimääräistä työtä – näin voi kiteyttää helmikuun kysymyksemme tuloksen.
Viiden kohdan monivalintakysymyksen tulokset ovat kuvassa.
Osaamattomuus, epäselvä työnjako ja tietojärjestelmät erottuivat tasavahvana. Niiden taakse selvästi jäävät välinpitämättömyys ja johto.
Avoimissa vastauksissa korostuivat osin hieman erilaiset asiat.
Puutteelliset tietojärjestelmät
Suurin osa kommenteista liittyi tietojärjestelmien puutteisiin. Puuttuva integraatio aiheuttaa manuaalista työtä ja kasvattaa inhimillisten virheiden mahdollisuutta. Järjestelmien epävakaus, kaatuminen, toimintahäiriöt, virheet, jatkuvat muutokset, päivitykset ja koulutuksen puute mainittiin niin ikään. ”Useat järjestelmäpäivityksen tarkoittavat, että ohjelmisto pitää opetella monta kertaa vuodessa uudelleen”
Epäselvä työnjako
Toinen avoimissa vastauksissa esiin tullut ylimääräisen työn aiheuttaja olivat epäselvyydet työnjaossa. ”Epäselvässä työnjaossa työn määrä jopa kaksinkertaistuu”. ”Ei ymmärretä, että oma toimiminen voi / ja vaikuttaa myös toisen tekemiseen”. ”Epäselvä työnjako ja selkeän johtamisen puuttuminen”.
Mitä tästä opimme?
IT-järjestelmät ja digitalisaatio kaikkinensa on suurin yksittäinen työelämää muuttava tekijä. Kun on paljon tekemistä, heikkenee laatu helposti. Kannattaa siis kiinnittää huomio projektiosaamiseen, viestintään, ihmisten aitoon osallistamiseen sekä jatkuvaan koulutukseen. Projektiosaaminen on ihmisosaamista.
Oma (ja toistaiseksi ainoa suuri) työelämän herätys liittyi 90-luvun alussa prosesseihin. Työprosessien tunnistaminen, kuvaaminen ja kehittäminen johtivat selvästi valta- ja hierarkiaorientoitunutta toimintaa parempaan tulokseen. Perusidea on suunnata oma työ asiakkaan tarpeiden suuntaan. Pitkälle sama asia on viimevuosina keksitty uudelleen mm. palvelumuotoilu-käsitteen muodossa. Tämä työmaa näyttää edelleen, vuonna 2017, oleva pahasti kesken.